Τα τελευταία χρόνια, η ανάγκη για ψηφιακή παρουσία δεν είναι απλώς μια «μόδα» ή προνόμιο των μεγάλων επιχειρήσεων. Είναι πια όρος επιβίωσης – και, για όσους το αντιλαμβάνονται εγκαίρως, μια μεγάλη ευκαιρία για ανάπτυξη. Αυτό ισχύει ακόμη περισσότερο για μικρές και οικογενειακές επιχειρήσεις στην Κορινθία, όπου η τοπική αγορά έχει το δικό της ρυθμό, αλλά οι απαιτήσεις των πελατών έχουν αλλάξει δραστικά.
Αρκετές φορές, όταν μιλάμε με επαγγελματίες της περιοχής, και ακούμε:
“Έχουμε σταθερούς πελάτες, γιατί να μπούμε σε τέτοια έξοδα και κόπο;”
Η απάντηση είναι απλή: γιατί ο κόσμος αλλάζει, και αν εμείς δεν ακολουθήσουμε, κάποιος άλλος θα το κάνει στη θέση μας.
Η ψηφιακή παρουσία δεν σημαίνει απλά να έχουμε ένα «site» για να λέμε ότι το έχουμε. Σημαίνει να μπορούμε να μας βρίσκει ο πελάτης εύκολα, να ενημερώνεται, να επικοινωνεί μαζί μας, να νιώθει ότι είμαστε σύγχρονοι, δραστήριοι και ανοιχτοί στις ανάγκες του. Σημαίνει να μπορούμε να σταθούμε στον ίδιο χάρτη με επιχειρήσεις που βρίσκονται όχι μόνο στην Κόρινθο, αλλά και στην Αθήνα, στη Θεσσαλονίκη ή στο εξωτερικό.
Αναρωτηθήκατε ποτέ:
“Τι ψάχνει σήμερα ο πελάτης πριν επιλέξει ένα μαγαζί, μια υπηρεσία ή ένα προϊόν;”
Η απάντηση είναι σχεδόν πάντα: Google, social media, αξιολογήσεις, φωτογραφίες, εύκολη επικοινωνία, τιμές. Αν δεν τα προσφέρετε αυτά, απλά δεν παίζετε καν στο «γήπεδο» του ανταγωνισμού.
Ας δούμε ένα πρακτικό παράδειγμα. Ένα εστιατόριο στο Λουτράκι που έχει προσεγμένο Instagram, εμφανίζεται στο Google με φωτογραφίες πιάτων, διαθέτει online κράτηση και απαντά σε reviews, μπορεί να κερδίσει πελάτες από Αθήνα, Πάτρα ή ακόμα και από τουρίστες που περνούν για μία ημέρα. Ένα αντίστοιχο εστιατόριο χωρίς καμία ψηφιακή παρουσία, ακόμη κι αν έχει εξαιρετική ποιότητα, κινδυνεύει να περάσει απαρατήρητο.
Και κάτι ακόμα που συχνά παραβλέπουμε:
Η ψηφιακή παρουσία δεν είναι απλά μια βιτρίνα, είναι ένας ζωντανός διάλογος με τον πελάτη.
Αντί να περιμένουμε να μας προσεγγίσουν από μόνοι τους, μπορούμε να μιλήσουμε πρώτοι: με ένα άρθρο στο blog, με ένα email που ενημερώνει για νέες υπηρεσίες, με ένα post που δείχνει τα «παρασκήνια» της δουλειάς μας, χτίζουμε σχέση – και η σχέση φέρνει εμπιστοσύνη.
Δεν χρειάζονται υπερβολές. Δεν χρειάζεται να τα κάνετε όλα μόνοι σας. Μικρά, σταθερά βήματα με σωστή καθοδήγηση κάνουν τη διαφορά. Ξεκινήστε από το βασικό: να έχετε ενημερωμένο προφίλ στην Google, μια λειτουργική και απλή ιστοσελίδα, ενεργό Facebook ή Instagram και μια ταυτότητα που λέει με καθαρότητα: ποιοι είστε, τι προσφέρετε, γιατί να σας επιλέξει κάποιος.
Από την εμπειρία μου, όσες επιχειρήσεις στην Κορινθία επένδυσαν συνειδητά στη ψηφιακή τους εικόνα, κατάφεραν όχι μόνο να επιβιώσουν σε δύσκολες εποχές, αλλά και να προσεγγίσουν νέο κοινό, να αυξήσουν τζίρο και –το πιο σημαντικό– να νιώσουν αυτοπεποίθηση για το μέλλον.
Τι σημαίνει αυτό για τους νέους εργαζόμενους στην Κορινθία;
Εδώ κρύβεται μια μεγάλη –και συχνά υποτιμημένη– ευκαιρία:
Καθώς οι επιχειρήσεις στρέφονται στο ψηφιακό, δημιουργούνται νέες ανάγκες και νέοι ρόλοι. Social media managers, content creators, φωτογράφοι, web developers, copywriters, digital consultants… Όλες αυτές οι δεξιότητες είναι πλέον περιζήτητες – ακόμη και σε μικρές, τοπικές επιχειρήσεις.
Πολλοί νέοι στην Κορινθία, ενώ διαθέτουν ψηφιακές δεξιότητες, πιστεύουν ότι «δεν υπάρχει αγορά» στον τόπο τους. Ίσως επειδή κανείς δεν τους έδειξε ότι μπορούν να δημιουργήσουν αξία όχι μόνο για startups ή πολυεθνικές, αλλά και για το αρτοποιείο της γειτονιάς, το τουριστικό κατάλυμα στο Ξυλόκαστρο, ή το κομμωτήριο στην Κόρινθο.
Είναι η στιγμή να χτιστεί μια γέφυρα: ανάμεσα στις επιχειρήσεις που «ψάχνονται» και στους νέους που ξέρουν, αλλά χρειάζονται χώρο να αποδείξουν την αξία τους. Και η δημιουργία αυτής της γέφυρας δεν είναι θεωρία – είναι ευθύνη όλων μας: τοπικών συμβούλων, μέσων ενημέρωσης, επαγγελματικών δικτύων.
Η εποχή του «στόμα με στόμα» δεν έχει χαθεί, απλώς μεταφέρθηκε στο διαδίκτυο, δημιουργώντας νέες ευκαιρίες και δυνατότητες.
Εκεί, λοιπόν, ας είμαστε παρόντες με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.